معرفی نهاد نانو

اهداف و برنامه ها

 

با توجه به اهمیت و گسترش روز افزون فناوری نانو در زمینه های مختلف و نیاز صنایع گوناگون کشور در بهره مند شدن از این فناوری به منظور ارتقاء کیفی وکمی محصولات مربوطه، نهاد ترویجی گروه نانو فناوری دانشگاه گیلان با مجوز رسمی  ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تاسیس شد. از اهداف این نهاد انجام فعالیت های علمی، آموزشی و تحقیقاتی توسط گروه های مختلف آموزشی از رشته های موجود در دانشگاه گیلان اعم از علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی و نیز دانشگاه های دیگر استان، مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد و شرکت های مستقر در استان است که تداوم و استمرار این فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در این مرکز منجر به ایجاد پژوهشکده فناوری نانو در دانشگاه گیلان و نیز انجام طرح های پژوهشی تحقیقاتی و صنعتی جهت برطرف نمودن چالش ها و نیاز های  استان و حتی کشور در زمینه های مختلف می گردد.

از جمله اهداف مهم این نهاد ایجاد و تسهیل ارتباط اعضای محترم هیات علمی و فعالان حوزه فناوری نانو در گروه های مختلف آموزشی- پژوهشی از داخل و خارج کشور و همچنین فراهم نمودن امکان تبادل دانشجویان تحصیلات تکمیلی این مرکز با مراکز دیگر دانشگاهی و تحقیقاتی داخل و خارج کشور می باشد.

شناسایی پتانسیل های کاربردی مواد نانوساختار، ابزارهای نانویی و نانوسامانه ها (نانوسیستم ها) در صنایع مختلف کشور از قبیل پزشکی، دارویی، دفاعی، محیط زیست و پتروشیمی از دیگر اهداف این نهاد می باشد

از مزایای دیگر عضویت در این نهاد پیوستن به شبکه آزمایشگاهی فناوری نانوی کشور جهت تسهیل در انجام فعالیت های پژوهشی و بهره مندی از حمایت و تخفیف های ویژه از تجهیزات موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ و مراکز تحقیقات دولتی و خصوصی شهر‌های مختلف کشور می باشد.

اهداف ترویج و آموزش نهاد شامل فعالیت های زیر می باشد:

ترویج دانش آموزی و دانشجویی

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو" به منظور ارتقای آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان با علوم و فناوری نانو و زمینه‌سازی تحقیق و پژوهش دانش‌آموزی در این حوزه اقدام به فعالیت های مختلف آموزشی نموده است.
این مجموعه سعی دارد تا دانش‌آموزان و دانشجویان را در طی یک فرآیند آموزشی، از یادگیری مفاهیم اولیه تا خلق ایده‌های دانش محور هدایت نماید؛ با این هدف که پس از فارغ‌التحصیلی، آموخته‌ها و تجربیات پایه پژوهش‌های دانشگاهی گردد. از مهمترین اصول مطرح در در این حوزه، فراهم سازی امکان تجربه کارگروهی است. ترسیم ماهیت بین‌رشته‌ای علوم و فناوری نانو، مفهومی است که در جریان فعالیت به طور تجربی به دانش‌آموزان و دانشجویان آموزش داده می‌شود.

مهمترین فعالیت های باشگاه دانش آموزی نانو شامل موارد زیر می باشد :

  • المپیاد دانش‌آموزی و مسابقه ملی نانو
  • زنگ نانو
  • برگزاری نمایشگاه‌های آموزش علوم و فناوری‌نانو
  • آزمایشگاه های آموزشی فناوری نانو
  • ایجاد باشگاه نانو
  • سمینارها و کارگاه های آموزشی

برگزاری سمینارها وکارگاه های آموزشی

یکی از سرفصل‌های سند راهبردی توسعه فناوری نانو (موسوم به سند راهبرد آینده و مصوب هیئت دولت)، ترویج و فرهنگ‌سازی است. این سرفصل به ترویج و اطلاع رسانی عمومی در مورد علم، فناوری و صنعت نانو توجه دارد. از این رو مخاطبان برنامه‌های این کارگروه را طیف وسیعی از مردم، چه به عنوان مصرف‌کننده و چه به عنوان عضوی از چرخه تولید علم، فناوری و صنعت، تشکیل می‌دهند.

به صورت کلی می‌توان این مخاطبان را به چهار دسته تقسیم نمود:

  1. دانش آموزان و دبیران
  2. دانشجویان و دانشگاهیان
  3.  مدیران، صنعتگران، فعالان اقتصادی
  4.  عموم مردم.

ترویج در صنعت

رویکرد اصلی این بخش، آشناسازی صنایع کشور با کاربردهای فناوری نانو و تسهیل فرآیند انتقال فناوری از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی دانشجویان و اساتید و شرکت‌های فناور داخلی و یا منابع فناوری خارجی به متقاضیان صنعتی است.

صنایع هدف در برنامه‌های این کارگروه عبارتند از:

  • صنایع مادر از جمله نفت و انرژی، دارو، خودرو، فولاد و… که اغلب دولتی هستند.
  • صنایع خصوصی در همه حوزه‌های صنعتی، در صورتی که متقاضی استفاده از فناوری نانو باشند.

هفته های استانی 

هفته‌های استانی فناوری نانو در راستای تحقق سند چشم انداز ۱۰ ساله دوم فناوری نانو کشور(۱۴۰۴-۱۳۹۴) و با همکاری استانداری‌ها، در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شوند. این برنامه با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و همکاری استانداری، دانشگاه‌ها، نهادهای آموزش و پرورش، سایر مراکز علمی، ادارات، شرکت‌ها و صنایع استان برگزار می‌گردد؛ برگزاری این رویدادها از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شده است.

  • اهداف

برگزاری هفته‌های استانی فناوری نانو به منظور تحقق اهداف اصلی زیر صورت می‌پذیرد:
-ترویج و گسترش دانش آموزی، دانشجویی و صنعتی فناوری نانو
-تبیین توانمندی های نانو در کشور
-رصد فناوری نانو در استانها
-نمایش دست‌آوردهای فناوری نانو کشور و استانها
-شناسایی پتانسیل‌های استانها در حوزه فناوری نانو
-انتقال فناوری نانو و تجارب موفق این حوزه به صنایع استانها
-معرفی ستاد نانو، آیین نامه‌ها و حمایت‌های آن
-شناسایی موانع و مشکلات صد راه ترویج و گسترش فناوری نانو در استانها

  • مخاطبان

هفته‌های استانی فناوری نانو با طیف گسترده‌ای از مخاطبان روبرو است؛ مخاطبان اصلی این برنامه عبارتند از: دانش آموزان، دانشجویان، اساتید، مراکز رشد، شرکت‌های تولیدی و آموزشی، مسئولین دانشگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها، مراکز بسیج، مراکز تحقیقاتی و استانداری‌ها.

برنامه‌ها

در جریان برگزاری هفته‌های استانی فناوری نانو برنامه‌های متنوعی در راستای تحقیق اهداف ترسیم شده، برگزار می‌گردد که اختصاراً عبارتند از:
-نمایشگاه عکس دست آوردهای فناوری نانو کشور
-نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو مراکز و استان
-برگزاری سمینارهای ترویجی عمومی دانش آموزی، دانشجویی و صنعتی آشنایی با فناوری نانو
-برگزاری هم اندیشی‌های مختلف ویژه اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و صاحبان شرکت‌ها و صنایع استان
-برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با حضور کارشناسان و مسئولین ستاد نانو
-برگزاری سخنرانی‌های مرتبط با نیاز استان توسط مسئولین ستاد نانو
-بازدید از کارخانه‌ها و صنایع مرتبط با فناوری نانو

بخش مهمی از هفته‌های فناوری نانو را برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی فناوری نانو با حضور صنعتگران، مدیران و فعالان صنایع و ادارات هر استان تشکیل می‌دهد. این سمینارها در سرفصل‌های تخصصی مختلف و با توجه به نیاز و ظرفیت و توانایی صنعتی هر استان توسط کارشناسان ستاد نانو، نیازسنجی و برگزار می‌گردد .سرفصل‌های پیشنهادی سمینارهای ترویج صنعتی عبارتند از:
-صنعت کشاورزی و مواد غذایی
-صنعت ساخت و ساز
-صنعت درمان و دارو
– صنعت قطعه سازی و پوشش دهی
-انرژی‌های نو
-صنعت آب و فاضلاب
-برق و انرژی
-صنعت نساجی